Kaikista haastavin ja tärkein asia verkkosivuston omistamisessa on saada oikeanlaista liikennettä ohjattua sinne. Kaikilla pienyrityksillä ei ole isoa pääomaa toteuttaa massiivisia markkinointikampanjoita, vaan yritystä pyöritetään tiukalla budjetilla.
Samaan aikaan sitä kuitenkin toivoo, että olipa käytössä tiukka budjetti tai ei, omat sivut antaisivat hyvän sijoitetun pääoman tuottoasteen eli ROI:n. Koska loppujen lopuksi sivujen luomiseen on mennyt tuhansia euroja, joten haluaisihan siitä saada jotain takaisinkin.
Tarvitset kuitenkin johdonmukaisia silmäpareja tai verkkosivustolla kävijöitä, ihan kuten https://www.kasinohai.com/ -sivustolla esitetyt kasinosivustot tarvitsevat itselleen vakioasiakkaita. Näiden avulla voidaan nähdä todellinen sijoitetun pääoman tuottoprosentti.
Vaikka omat yrityksen sivut olisivat miten hienot ja helppokäyttöiset, mitataan sivujen todellinen arvo siinä, miten hyvin sivusto pystyy houkuttelemaan paikalle kuluttajia ostamaan jotain tai auttaa yritystä tekemään parempaa tulosta. Toisin sanoen verkkosivustosi tulisi joko käsitellä maksuja tai vakuuttaa mahdollisia asiakkaita ottamaan yhteyttä.
Mikään tällainen ei kuitenkaan ole mahdollista, jos verkkosivustolla ei ole lainkaan kävijöitä. Onneksi on olemassa muutamia yksinkertaisia, mutta samaan aikaan tehokkaita tapoja ohjata liikennettä sivustollesi edullisesti.
4 tapaa saada lisää kävijöitä omille pienyrityksen verkkosivuille
Tässä 4 tapaa, joilla oman pienyrityksen verkkosivuston liikennettä voidaan lisätä:
1) Ryhdy julkaisemaan sisältöä
Sisältö on ratkaisevan tärkeässä roolissa, sillä se ruokkii kaikenlaista tehokasta markkinointia. Verkkosivustosi tarvitsee korkealaatuista sisältöä lisätäkseen saapuvaa liikennettä kaikista verkkolähteistä / suosituksista, kuten hakukoneista ja sosiaalisesta mediasta.
Yleensä sisältö on jaettu kolmeen eri muotoon. Näitä ovat visuaalinen (kuva ja video), teksti sekä ääni. Hyödynnä näitä sen mukaan, mikä parhaiten sopii omaan liiketoimintaasi.
Tehokas ja laadukas verkkosisältö voi sisältää muun muassa seuaavia asioita:
- Artikkelit / blogipostaukset
- Videot (tieto, viihde jne.)
- Podcast
- E-kirjat
- Infografiikka
Google on muistuttanut markkinoijia monta kertaa siitä, miten tärkeää laadukas sisältö on. Se yhdistettynä onnistuneeseen hakukoneoptimointiin lupaa pelkästään hyvää.
Hyvä sisältö ei kuitenkaan voi olla mitä sattuu, vaan sen täytyy palvella käyttäjiä jollakin tavalla. Se on käytännössä jotain, mitä käyttäjät haluavat ja / tai tarvitsevat. Optimaalinen tilanne on, että kumpikin toteutuu.
Totuus on se, että erilaisten sisällön luominen on monille se kaikista helpoin osuus, sillä nykyään monet yritykset palkkaavat erilaisia copywritereitä ja muita sisällöntuottajia tekemään heille sisältöä. Tärkeintä on käyttää juuri tätä sisältöä houkuttelemaan paikalle lisää liikenettä.
Varmista, että työskentelet sellaisten sisällöntuottajien kanssa, jotka osaavat optimoida sisällön hakukoneita varten.
2) Ala sosiaaliseksi
Sosiaalista mediaa voi hyödyntää monella tavalla liiketoiminnan kasvattamiseen. Tässä keskitytään kuitenkin nimenomaan verkkosivuston liikenteen kasvattamiseen. Voit esimerkiksi houkutella liikennettä erilaisilta sosiaalisen median alustoilta jakamalla sivustoltasi kiinnostavaa sisältöä sinne, kuten artikkeleita.
Älä kuitenkaan unohda omaa tavoitettasi, joka tässä tapauksessa on liikenteen kasvattaminen.
Osa pienrityksistä nimittäin ajautuu siihen ansaan, että ne luottavat liikaa sosiaalisen median alustoihin yrityksen kasvattamisessa ja rakentamisessa. Tässä käy niin, ettei kukaan oikeasti aktiivisesti hallinnoi ja kasvata itse verkkosivustoa, josta heillä kuitenkin on 100-prosenttinen kontrolli.
Jotkut pienemmät yritykset eivät jopa omista lainkaan verkkosivuja.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikö sinun pidä olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa, koska pienten yritysten täytyy todellakin olla. Älä kuitenkaan unohda, että lopullinen tavoite sosiaalisen median käyttämisessä on houkutella ihmisiä nettisivuillesi.
Ja jos ne eivät ole kunnossa, ihmiset lähtevät hyvin pikaisella vauhdilla pois.
Pelkän oman aktiivisuuden lisäksi kannattaa hyödyntää maksullisia ja orgaanisia mainoksia sosiaalisen median alustoilla. Esimerkiksi Facebookissa pääsee mainostamaan jopa alle eurolla päivässä.
3) Aloita backlinkkien rakennuskampanja
Ulkoisten linkkien eli backlinkkien avulla voidaan saada ihmisiä muilta sivustoilta käymään sinun sivuillasi. Paras tapa ansaita itselleen ulkoisia linkkejä on laittaa todellinen liiketoiminta osaksi linkkien rakentamista.
Fiksua markkinointia on esimerkiksi se, että saa oman linkin sisältävän tekstin julkaistua sivustolle, josta löytyy kenties sinunkin kohdeyleisöön sopivia henkilöitä. Tällöin ulkoisesta linkistä tulee tärkeä toissijainen etu.
Muita ulkoisten linkkien rakentamisstrategioita ovat esimerkiksi nämä:
- Pyydä tuntemiasi ihmisiä mainitsemaan verkkosivustosi heidän sivuillaan
- Mainosta sisältöä yleisölle, jolle omasi sopii kaikkein parhaiten
- Rakenna suhteita muihin brändeihin
- Tiedätkö tuotteen, jota itse rakastat? Tarjoa yritykselle suosittelu, jonka he voivat laittaa omille nettisivuilleen
- Listaa yrityksesi arvovaltaisin ja luotettaviin yrityshakemistoihin
- Rakenna hyödyllisiä asioita kuluttajille ja mainosta niitä yleisölle, joka todennäköisesti jakaa sitä eteenpäin
On olemassa todella monia tapoja saada netti täyteen omia backlinkkejä. Rajana on melkeinpä ainoastaan mielikuvitus, joten ole luova.
4) Mobiiliystävällisyys
Todennäköisyys olla näkyvästi esillä mobiilihakukoneiden tuloksissa kasvaa, kun sivustosi on mobiiliystävällinen ja -optimoitu. Kuluttajat suuntaavat verkkosivuille eri laitteilla, mutta internetin käyttö mobiililaitteilla on kasvanut selvästi.
Näinpä ollen yhä useampi ihminen odottaa sulavaa ja erinomaista käyttökokemusta myös silloin, kun he surffaavat netissä pienemmällä ruudulla. Siksi on erittäin tärkeää, että sivusi näyttävät hyvältä niin tietokoneella, tabletissa kuin mobiilissa.
Mobiiliystävällisyys on myös isossa roolissa hakukoneoptimointia tehdessä, sillä Google ja Bing asettavat etusijalle mobiiliystävälliset verkkosivustot. Omien sivujen mobiiliystävällisyyden tason voi selvittää esimerkiksi Googlen työkalujen avulla.
On hyvä huomata, että omista nettisivuista ei tarvitse tehdä kahta tai kolmea eri versiota. Sen sijaan kannattaa käyttää responsiivista ja reagoivaa lähestymistapaa. Responsiiviset verkkosivut ovat sellaiset, että ne mukautuvat automaattisesti sen mukaan, millainen laite on käytössä.
Kuluttajat voivatkin käyttää nettisivujasi ihan kuten alun perin oli tarkoitettu, olipa käytössä sitten älypuhelin, läppäri, pöytäkone, tabletti tai mikä vain.
Näillä vinkeillä omat sivut saa uuteen nousuun!